Vai al contenuto principale
Coronavirus: aggiornamenti per la comunità universitaria / Coronavirus: updates for UniTo Community
Oggetto:
Oggetto:

GLOBAL AND LOCAL DEVELOPMENT

Oggetto:

GLOBAL AND LOCAL DEVELOPMENT

Oggetto:

Anno accademico 2021/2022

Codice dell'attività didattica
CPS0729A
Docente
Prof. Filippo Barbera (Titolare dell'insegnamento)
Insegnamento integrato
Corso di studi
Master's Degree Course in Economic analysis and policy
Anno
1° anno
Periodo didattico
Primo semestre
Tipologia
Affine/Integrativa
Crediti/Valenza
6
SSD dell'attività didattica
SPS/09 - sociologia dei processi economici e del lavoro
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Inglese
Modalità di frequenza
Facoltativa
Tipologia d'esame
Scritto ed orale
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

The course has two main aims: (i) to illustrate the interplay between local development and global dynamics (ii) to illustrate case histories of cooperation and development at the local level.


Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

At the end of the course it is expected that the student will be able to analyze analytically and critically the mechanisms that govern the development of the territories. Furthermore, the student is expected to be able to identify and plan local development actions with reference to collective action, cooperation and assessment of the needs of the territories.

Oggetto:

Modalità di insegnamento

Frontal lectures. The course will be available in streaming at the link:  https://unito.webex.com/meet/filippo.barbera


Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

Oral exam.


Oggetto:

Attività di supporto

Oggetto:

Programma

The course will illustrate the differences and overlapping between the "mainstream view" and the "new emerging perspective" on global and local development. The mainstream view is built around three key dimensions: creative class, technological innovation and urban settlements. The new perspective emphasizes the role of new populations, the power of social innovation and the relevance of rural-urban settlements. These topics will be analyzed through the analytical lenses of key concepts such as: collective action, circular economy, foundational economy, cooperation and conflict, social capital and mission-oriented public action. Several case studies of local development facing global challenges or "wicked problems" will be illustrated.

Testi consigliati e bibliografia



Oggetto:
Libro
Titolo:  
The Doughnot Economics
Anno pubblicazione:  
2018
Editore:  
Corberstone
Obbligatorio:  
Si


Oggetto:
Libro
Titolo:  
Foundational Economy
Anno pubblicazione:  
2018
Editore:  
Manchester University Press
Obbligatorio:  
Si


Oggetto:
Libro
Titolo:  
Economic Sociology
Anno pubblicazione:  
2002
Editore:  
Blackwell
Oggetto:

 

Attending students:

1) Handnotes of the course;

2) K. Rawhorth, The Doughnot Economics, Corberstone, 2018

3) Collective for the Foundational Economy, Foundational Economy, Manchester University Press, 2018

Non attending students are invited to substitute the handnotes of the course with:

1) Carlo Trigilia, Economic sociology : state, market, and society in modern capitalism Oxford, Blackwell, 2002

2) K. Rawhorth, The Doughnot Economics, Corberstone, 2018

3) Collective for the Foundational Economy, Foundational Economy, Manchester University Press, 2018




Oggetto:

Note


TEACHING MATERIALS AND PAPERS WILL BE UPLOADED WEEKLY ON MOODLE: https://elearning.unito.it/scuolacle/course/view.php?id=1498

Lectures timetable: First semester: Thursday, Friday H. 9-12


Oggetto:
Ultimo aggiornamento: 02/11/2021 15:50
Non cliccare qui!