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Oggetto:
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HISTORY OF CONTEMPORARY CHINA (NON ATTIVO)

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HISTORY OF CONTEMPORARY CHINA (NON ATTIVO)

Oggetto:

Anno accademico 2022/2023

Codice attività didattica
SCP0064
Corso di studio
Corso di laurea magistrale in Scienze internazionali (Classe LM-52)
Anno
1° anno
Periodo
Da definire
Tipologia
Caratterizzante
Crediti/Valenza
9
SSD attività didattica
SPS/14 - storia e istituzioni dell'asia
Erogazione
Tradizionale
Lingua
Inglese
Frequenza
Facoltativa
Tipologia esame
Orale
Tipologia unità didattica
corso
Prerequisiti
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Avvisi

Cancellazione iscritti ai corsi sulla piattaforma del Dipartimento
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Obiettivi formativi

Gli studenti impareranno ad studiare le origini del nazionalismo cinese e ad analizzare criticamente le ragioni per cui la modernità è vista dalla popolazione cinese come una conquista controversa per la nazione.

Students will learn to put on the origins of Chinese nationalism and to critically examine the reasons for which modernity is viewed by Chinese as a mixed blessing for the nation.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Raggiungere una conoscenza di base sulla storia recente della Repubblica Popolare Cinese.

Achieving basic knowledge of the recent history of China.

Oggetto:

Programma

Questo corso introdurrà la storia e la società moderna della Cina dal 1949 al 2015 con un breve excursus sul passato coloniale della nazione tra la metà del XIX e la metà del XX secolo. Durante la metà del XIX secolo ha luogo la fine dell’isolamento cinese; da allora la storia della nazione è diventata parte della storia del mondo. Questo corso si occupa di un periodo storico in cui la Cina si trovò ad affrontare una lotta disperata per la propria sopravvivenza, tra guerre, rivoluzioni e cambiamenti drastici nel proprio sistema politico ed ideologico, incluso il collasso della struttura imperiale a causa delle influenze e delle pressioni militari dell'Occidente, i movimenti di "Salvezza nazionale", scaturiti all'inizio delle invasioni straniere, e le politiche comuniste, successive alla Seconda guerra mondiale.

Unità 1: Scontro fra Imperi (1839-1911)

Cap. 1: La guerra dell'oppio

Origini e impatto della guerra dell'oppio sulla società cinese.

Testi: Orchard, 1-11; MacPherson, 493-527; Bickers and Wasserstrom, 444-466; Spence (1999), 145-191; Liu, 31-58

Cap. 2: Reformisti e rivoluzionari

La reazione della Cina all'intrusione occidentale. La formazione delle ideologie reformiste e rivoluzionarie. La Riforma dei cento giorni ed il suo destino.

Testi: Fairbank (1986), 125-140; Hunt, 62-79

Cap. 3: Collasso di un Impero lungo un millennio

La ribellione dei Boxers. Riforme del tardo impero e la Rivoluzione Repubblicana.

Testi: Fairbank and Goldman, 230-253; Duara, 115-146

Unità 2: Fallimento della causa nazionalista (1911-1949)

Cap. 4: Disordine della Prima Repubblica

I signori della guerra. Il movimento del 4 maggio. La nascita del partito comunista (CCP). La campagna per l'unificazione nazionale: mito e realtà di una "Grande nazione cinese". Testi: Schwarcz, 1-11; Dirlik, 3-15; Fairbank and Goldman, 279-286

Cap. 5: Modernizzazione sotto la bandiera del nazionalismo/militarismo. La costruzione di una infrastruttura moderna: la crescita economica e le conquiste socio-culturali. Guerra armata fra i nazionalisti (Kuomintang or KMT) e i comunisti.

Testi: Fairbank and Goldman, 286-311; White (1978), 66-131

Cap. 6: La guerra anti-giapponesi e la Guerra civile. Le origini dell'ostilità sino-giapponese. L'invasione giapponese. Il trionfo di una battaglia popolare. Chi ha perso la China? Gli aiuti americani e la follia della politica USA cinese.

Testi: Tucker, 11-60; Kubek, 439-449

Unità 3: Gli anni di Mao (1949-1976)

Cap. 7: Il nuovo ordine

Recupero economico. La riforma dei terreni. La Guerra coreana e il suo impatto con la poltitica straniera. La nazionalizzazione e la collettivizzazione. Le campagne anti-borghesi.

Testi: Spence (1987), 353-385; Terrill, 117-138

Cap. 8: La strada verso il disastro

La campagna anti-destra. La grande fame e la battaglia per il potere.

Testi: Becker, 99-149

Cap. 9: L'amara fine

La Rivoluzione culturale e il fallimento del comunismo.

Testi: White (1989), 3-49; Pye 597-61

Unità 4: Verso un'economia di mercato (1976-2015)

Cap. 10: La Riforma e la politica della porta aperta. La fine delle politiche radicali e il successo delle riforme economiche.

Testi: Hussain, 11-30; White (1993), 85-117

Cap. 11: Una trasformazione scomoda. La ressurrezione dell'educazione all'Occidentale. L'incidente di Tiananmen. Il fallimento delle riforme polititche.

Testi: Calhoun, 1-24; Lin, TBA

Cap. 12: Deng Xiaoping e la sua lega. Il boom economico e la disparità di ricchezza.

Testi: Khan and Riskin 143-158; Zha, 109-150; Levy, 1-15

Riflessioni conclusive: Dove sta andando la Cina?

Testi: Lemos, Gerard, pp. 252-274

This course will introduce the modern history and society of China from 1839-2015. Mid-19th century marks the end of China’s self-isolation. Since then China’s history has become inescapably a part of the world history. This course tackles a period during which China underwent a desperate struggle for survival through wars, revolutions, and drastic changes in political, ideological and ethical systems, including the collapse of the imperial structure under Western intellectual influences and military pressure, the “National Salvation” movements in the wake of foreign invasions, and the communist rule following the Second World War.

Unit One: Clash of Empires (1839-1911)

Chapter 1: The Opium Wars

The Opium Wars and their origins and impact on the Chinese society. The Taiping Rebellion.

Reading: Orchard, 1-11; MacPherson, 493-527; Bickers and Wasserstrom, 444-466; Spence (1999), 145-191; Liu, 31-58

Chapter 2: Reformists and Revolutionaries

China’s reaction to Western intrusion. The forming of reformist and revolutionary ideologies. The One-Hundred-Day Reform and its doom.

Reading: Fairbank (1986), 125-140; Hunt, 62-79

Chapter 3: Collapse of a Millennium-Old Empire

The Boxers Rebellion. Late imperial reforms and the Republican Revolution.

Reading: Fairbank and Goldman, 230-253; Duara, 115-146

Unit Two: Failure of the Nationalist Cause (1911-1949)

Chapter 4: Disorder of the Early Republic

The warlords. The May 4th Movement. Birth of the Communist

Party (CCP). Campaign for national unification: myth and reality of a “Great Chinese Nation.”

Reading: Schwarcz, 1-11; Dirlik, 3-15; Fairbank and Goldman, 279-286

Chapter 5: Modernization under the banner of nationalism/militarism

The building of a modern infrastructure: economic growth and social/cultural achievements. Armed struggle between the nationalists (Kuomintang or KMT) and communists.

Reading: Fairbank and Goldman, 286-311; White (1978), 66-131

Chapter 6: The Anti-Japanese War and the Civil War

Origins of Sino-Japanese hostility. The Japanese invasion.

The National Front. Triumph of a peasant revolution. Who lost China?—

American aids and the folly of US China policy.

Reading: Tucker, 11-60; Kubek, 439-449

Unit Three: The Mao Years (1949-1976)

Chapter 7: The New Order

Economic recovery. Land reform. The Korean War and its impact on foreign policy. Nationalization and collectivization. The Anti-Bourgeois Campaigns.

Reading: Spence (1987), 353-385; Terrill, 117-138

Chapter 8: Road to disaster

The Anti-Rightist Campaign. The Great Famine. Power struggle within.

Reading: Becker, 99-149

Chapter 9: The Bitter End

The Cultural Revolution and the failure of communism.

Reading: White (1989), 3-49; Pye 597-61

Unit Four: Towards a Market Economy (1976-2015)

Chapter 10: Reform and the Open-Door Policy

The end of radical politics. Success of the economic reforms.

Reading: Hussain, 11-30; White (1993), 85-117

Chapter 11: Uneasy transformation

Resurrection of Western style education. The Tiananmen Incident. Failure of political reforms.

Readings: Calhoun, 1-24; Lin, TBA

Chapter 12: Deng Xiaoping and His legacy

Economic boom and disparity of wealth.

Reading: Khan and Riskin 143-158; Zha, 109-150; Levy, 1-15

Endnotes: Where goes China?

Reading: Lemos, Gerard, pp. 252-274

Oggetto:

Modalità di insegnamento

Visto che la preparazione in classe e la partecipazione attiva sono molto importanti per una efficace comunità di apprendimento, queste rappresenteranno il 20% del voto finale.

Since class preparation and active participation in class is very important to an effective learning community, this will represent 20% of the final grade. 

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

Comprensione

Ogni studente dovrà portare a termine delle letture, previste per ogni settimana. Tutte le letture saranno reperibili nei materiali didattici ed includeranno tutti i testi elencati in bibliografia.

Esame

Un test finale è previsto a conclusione del corso.

Reading

Each student should finish weekly reading assignments in advance of class. All required readings will be provided in a course reader, and will include all works listed in the bibliography below.

Examination

A written test will be held at the completion of the course.

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

Becker, Jasper. Hungry Ghosts: Mao’s Secret Famine. New York: The Free Press, 1996.

Bickers, Robert A. and Jeffrey N. Wasserstrom. “Shanghai’s ‘Dogs and Chinese

Not Admitted’ Sign: legend, history and contemporary symbol.” The China Quarterly 142 (Jun. 1995): 444-466.

Calhoun, Craig. Neither Gods nor Emperors: Students and the Struggle for Democracy in China. Berkeley, University of California Press, 1994.

Dirlik, Arif. The Origins of Chinese Communism. New York: Oxford University Press, 1989.

Duara, Prasenjit. Rescuing History from the Nation: Questioning Narratives of Modern China. Chicago:University of Chicago Press, 1995.

Fairbank, John King. The Great Chinese Revolution: 1800-1985. New York: Harper & Row, 1986.

Fairbank, John K. and Merle Goldman. China: a New History, Enlarged Edition. Cambridge: Harvard University Press, 1998.

Hunt, Michael H. “Chinese National Identity and the Strong State: The Late Qing-Republic Crisis.” In China’s Quest for National Identity. Edited by Lowell Dittmer and Samuel S. Kim. Ithica: Cornell University Press, 1995.

Hussain, Athar. “The Chinese economic reforms.” In China: The Next Decade, edited by Denis Dwyer. New York: M. E. Sharpe, 1996.

Khan, Azizur Rahman and Carl Riskin. Inequality and Poverty in China in the Age of Globalization. Oxford: Oxford University Press, 2001.

Kubek, Anthony. How the Far East Was Lost: American Policy and the Creation of Communist China, 1941-1949. Chicago: Henry Regnery Company, 1963.

Lemos, Gerard, The end of the Chinese dream, 2012, pp. 252-274

Levy, Richard. “Fubai: Differing Chinese Views of Corruption Since Tiananmen: Does a Road Paved with Corruption Lead to Socialism?” International Journal of Public Administration 23 (2000): 1-15.

Lin, Nan. The Struggle for Tiananmen: Anatomy of the 1989 Mass Movement. Westport, Connecticut: Praeger Publishers, 1992. Available from http://www.Questia.com.

Liu, Lydia H. The Clash of Empires: The Invention of China in Modern World Making. Cambridge: HarvardUniversity Press, 2004.

Orchard, John E. “Shanghai.” The Geographical Review 26 (Jan. 1936): 1-11.

MacPherson, Kerrie L. “The Shanghai Model in Historical Perspective.” In Shanghai: Transformation and Modernization under China’s Open Policy, edited by M. Yeung and Sung Yun-wing. Hong Kong: Chinese University Press, 1996.

Pye, Lucian W. “Reassessing the Cultural Revolution.” The China Quarterly 108 (Dec. 1986): 597-612.

Schwarcz, Vera. The Chinese Enlightenment: Intellectuals and the Legacy of the May Fourth Movement of 1919. Berkeley: University of California Press, 1986.

Spence, Jonathan D. The Gate of Heavenly Peace: The Chinese and Their Revolution, 1895-1980. Penguin Books, 1987.

-----------. The Search for Modern China. New York: W. W. Norton, 1999.

Terrill, Ross. The New Chinese Empire, And What It Means for the United States. Basic Books, 2003.

Tucker, Nancy Bernkopf, ed. China Confidential: American Diplomats and Sino-American Relations, 1945-1996. New York: Columbia University Press, 2000.

White, Gordon. Riding the Tiger: The Politics of Economic Reform in Post-Mao China. Stanford, Stanford University Press, 1993.

White, Lynn T. Policy of Chaos. 1989.

White, Theodore H. In Search of History: A Personal Adventure. Warner Books, 1978.

Zha, Jianying. “China’s Popular Culture in the 1990s.” In China Briefing: The Contradictions of Change, edited by William A. Joseph. Armonk, New York: M. E. Sharpe, 1997.

Becker, Jasper. Hungry Ghosts: Mao’s Secret Famine. New York: The Free Press, 1996.

Bickers, Robert A. and Jeffrey N. Wasserstrom. “Shanghai’s ‘Dogs and Chinese

Not Admitted’ Sign: legend, history and contemporary symbol.” The China Quarterly 142 (Jun. 1995): 444-466.

Calhoun, Craig. Neither Gods nor Emperors: Students and the Struggle for Democracy in China. Berkeley, University of California Press, 1994.

Dirlik, Arif. The Origins of Chinese Communism. New York: Oxford University Press, 1989.

Duara, Prasenjit. Rescuing History from the Nation: Questioning Narratives of Modern China. Chicago:University of Chicago Press, 1995.

Fairbank, John King. The Great Chinese Revolution: 1800-1985. New York: Harper & Row, 1986.

Fairbank, John K. and Merle Goldman. China: a New History, Enlarged Edition. Cambridge: Harvard University Press, 1998.

Hunt, Michael H. “Chinese National Identity and the Strong State: The Late Qing-Republic Crisis.” In China’s Quest for National Identity. Edited by Lowell Dittmer and Samuel S. Kim. Ithica: Cornell University Press, 1995.

Hussain, Athar. “The Chinese economic reforms.” In China: The Next Decade, edited by Denis Dwyer. New York: M. E. Sharpe, 1996.

Khan, Azizur Rahman and Carl Riskin. Inequality and Poverty in China in the Age of Globalization. Oxford: Oxford University Press, 2001.

Kubek, Anthony. How the Far East Was Lost: American Policy and the Creation of Communist China, 1941-1949. Chicago: Henry Regnery Company, 1963.

Lemos, Gerard, The end of the Chinese dream, 2012, pp. 252-274

Levy, Richard. “Fubai: Differing Chinese Views of Corruption Since Tiananmen: Does a Road Paved with Corruption Lead to Socialism?” International Journal of Public Administration 23 (2000): 1-15.

Lin, Nan. The Struggle for Tiananmen: Anatomy of the 1989 Mass Movement. Westport, Connecticut: Praeger Publishers, 1992. Available from http://www.Questia.com.

Liu, Lydia H. The Clash of Empires: The Invention of China in Modern World Making. Cambridge: HarvardUniversity Press, 2004.

Orchard, John E. “Shanghai.” The Geographical Review 26 (Jan. 1936): 1-11.

MacPherson, Kerrie L. “The Shanghai Model in Historical Perspective.” In Shanghai: Transformation and Modernization under China’s Open Policy, edited by M. Yeung and Sung Yun-wing. Hong Kong: Chinese University Press, 1996.

Pye, Lucian W. “Reassessing the Cultural Revolution.” The China Quarterly 108 (Dec. 1986): 597-612.

Schwarcz, Vera. The Chinese Enlightenment: Intellectuals and the Legacy of the May Fourth Movement of 1919. Berkeley: University of California Press, 1986.

Spence, Jonathan D. The Gate of Heavenly Peace: The Chinese and Their Revolution, 1895-1980. Penguin Books, 1987.

-----------. The Search for Modern China. New York: W. W. Norton, 1999.

Terrill, Ross. The New Chinese Empire, And What It Means for the United States. Basic Books, 2003.

Tucker, Nancy Bernkopf, ed. China Confidential: American Diplomats and Sino-American Relations, 1945-1996. New York: Columbia University Press, 2000.

White, Gordon. Riding the Tiger: The Politics of Economic Reform in Post-Mao China. Stanford, Stanford University Press, 1993.

White, Lynn T. Policy of Chaos. 1989.

White, Theodore H. In Search of History: A Personal Adventure. Warner Books, 1978.

Zha, Jianying. “China’s Popular Culture in the 1990s.” In China Briefing: The Contradictions of Change, edited by William A. Joseph. Armonk, New York: M. E. Sharpe, 1997.

 



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Note

Lezioni frontali e discussioni in classe saranno la modalità di insegnamento principale. Ogni studente è tenuto a preparare le letture settimanale prima dell’inizio della relativa lezione.

Lectures and classroom discussions will be the normal setting. Each student should finish weekly reading assignments in advance of class. All required readings will be provided in a course reader.

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Ultimo aggiornamento: 02/11/2021 15:50